عملی برای بهره بردن از تمام برکات و ارزاق دنیا

از جمله مهمترین مباحثی که در منابع اسلامی مورد توجه خاص قرار گرفته موضوع گناه شناسی و و راه‌های جبران و اصلاح خطاهای قبلی است. بسیاری از افراد بعد از ارتکاب گناه و معصیت به دنبال فرمولی برای جبران خطاهای خود می‌گردند تا اینکه از عواقب شوم کردار خود در امان بمانند. در این بین منابع غنی اسلامی در خود بهترین نسخه‌های نجات از عواقب شوم این چنین رفتارهای گنجانده است.

استغفار

استغفار و توبه به درگاه الهی

یکی از ترفندهای شیطان برای آلوده کردن بندگان به گناه و معصیت نشان دادن درهای توبه و مغفرت الهی ست، این در حالی است که بعد از آلوده کردن بندگان به گناه و معصیت با ناامید کردن افراد گنهکار راه بازگشت و توبه  به درگاه الهی را می‌بندد، در حالی که خداوند متعال همیشه درهای رحمت خود را به روی بندگان گشوده است چرا که در آیات نور می‌فرماید: «نَبِّىءْ عِبَادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِیمُ؛[ الحجر/49] به بندگان من خبر ده که منم آمرزنده مهربان.»

 

برکات فوق العاده استغفار به درگاه الهی

خداوند متعال در آیات متعددی بندگان را به سوی بهرمندی از درهای رحمت و مغفرت خود دعوت می‌نماید و حاصل آنها را برکات ارزشمند استغفار نوید نیکو می‌دهد:

«فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً؛[نوح/12-10] و گفتم: از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است. [تا] بر شما از آسمان بارانِ پى در پى فرستد. و شما را به اموال و پسران، یارى کند، و!:.78رایتان باغها قرار دهد و نهرها براى شما پدید آورد.»

خداوند متعال در این آیات نورانی پنج وعده نیکو به کسانی که از اهرم استغفار و توبه به درگاه الهی استفاده میکنند می‌دهد:

1-مژده‌ی بخشش گناهان:

«إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً؛[نوح/10]او همواره آمرزنده است.»

اولین و زیباترین نویدی که خداوند متعال به افراد توبه کار و نادم می‌دهد بخشش گناهان ایشان است. همان هدف ابتدایی که بنده را به استغاثه و  گریه به درگاه معبود کشانده بود.

2-بهره مندی از برکات و ارزاق آسمانی:

«یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً؛[نوح/11] بر شما از آسمان بارانِ پى در پى فرستد.»

بنده توبه کار و مستغفر علاوه بر بهره‌مندای از دریای مغفرت و آمرزش الهی خود را در اقیانوس رحمت ومحبت الهی می بیند چرا که بعد از بازگشت به سوی دوست با آغوشی باز و نعمت‌های گوناگون مادی و معنوی الهی مواجه می‌شود. چقدر راست فرمود خداوند متعال: «إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ؛[البقرة/ 222] هر آینه خدا توبه کنندگان و پاکیزگان را دوست دارد».

استغفار و عذرخواهى از خداوند غفار، باعث ریزش گناهان و از بین رفتن آثار سوء کردار زشت انسان مى گردد، پس یکى از آثار درخواست عفو و بخشش از خداوند، زیاد شدن قواى جسمى و افزایش نیروهاى متمرکز در روح انسان است

3-توسعه وسعت مالی در زندگی:

«وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ؛[نوح/12] و شما را به اموال یارى کند.»

چه بسیار گره‌های مادی که فقط به خاطر دور ماندن از درگاه الهی بسته مانده و چه بسیار افرادی که بعد از توبه و استغفار درهای رحمت الهی را به روی خود گشوده می‌بینند.

4-بهره‌مندی از فرزندان در حیات دنیوی:

« وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ؛[نوح/12] و شما را به اموال و پسران، یارى کند.»

در دنیا هستند کسانی که از نعمت فرزند و اولاد بی‌بهره هستند با عنایت و توجه به این آیه شریف به روشنی استفاده می‌شود که استدامت و اصرار بر این ذکر قرآنی استغفار به درگاه الهی می شود از این نعمت بهره‌مند: « وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ؛ و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند».

5-موجبات آبادانی دنیا و آخرت:

« وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً؛[نوح/12] و برایتان باغها قرار دهد و نهرها براى شما پدید آورد.»

بسیاری از عذاب‌های الهی به خاطر توبه و اشک بندگان نادم و پشیمان از امت ها برداشته می‌شود که بهترین شاهد آن را می توان در قوم حضرت یونس مشاهده کرد.

6- تقویت قواى جسمى و روحى، فردى و اجتماعى

بى شک بسیارى از گناهان، قواى جسمى و روحى انسان را تحلیل برده و او را به سوى ضعف و سستى و کسالت و تنبلى مى کشاند و گاهى منجر به نابودى و از بین رفتن هستى او مى گردد.

ایمان

از طرفى چون استغفار و عذرخواهى از خداوند غفار، باعث ریزش گناهان و از بین رفتن آثار سوء کردار زشت انسان مى گردد، پس یکى از آثار درخواست عفو و بخشش از خداوند، زیاد شدن قواى جسمى و افزایش نیروهاى متمرکز در روح انسان است. خداوند، سفارش حضرت هود(علیه السلام) به قومش را چنین بیان مى فرماید:

( وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماء عَلَیْکُمْ مِدْرراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِکُمْ وَ لا تَتَولَّوْا مُجْرِمینَ ). (1)

اى قوم من از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به سوى او باز گردید، تا (باران) آسمان را پى درپى بر شما بفرستد، و نیرویى بر نیرویتان بیافزاید، و در حالى که گناه کارید ( از حق ) روى برنتابید.

7-رفع غم و غصّه، رهایى از مشکلات

زندگى امروز بشر، با مشکلات، ناملایمات و سختى هاى فراوانى همراه است. هر کس براى رهایى خویش از غم و اندوه، به وسیله اى متوسّل مى شود تا از عواقب سوء آن در امان مانده و گرفتارِ پى آمدهاى ناگوارش نگردد.

چه بسا افرادى در اثر دیدن مشکلات سخت و دست و پنجه نرم کردن با غم و غصّه هاى گوناگون، گرفتار ناراحتى هاى شدید عصبى و نارسایى هاى سخت روحى گشته اند و براى درمان خود بار سنگین سفرهاى پرتلاش و کم سودى را به دوش کشیده اند و مخارج زیادى را متحمّل شده اند و ضررهاى اقتصادى فراوانى دیده اند. غافل از آن که خداى مهربان ـ که تمام احکام و دستوراتش براى سعادت و آسایش بشر وضع شده است ـ در این زمینه نیز دستوراتى را به انبیا و فرستادگانش داده است تا براى مردم بیان کنند و کامل ترین آن را در اختیار برترین پیامبرش قرار داده است.

مهمترین عامل نجات از مشکلات و سختى ها و بهترین سبب زدودن غم و اندوه در کلمات نورانى پیامبر و اهل بیت پاکش (علیهم السلام) استغفار و عذرخواهى از خداى مهربان، معرفى شده است.

رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) در سخن زیبایى مى فرمایند:

مَنْ کَثُرَ هُمُومُه فَلْیُکْثِر مِنَ الاِْسْتِغْفار . (2)

هر کس غم و غصه اش زیاد است ، باید زیاد استغفار کند.

و نیز در عبارت دیگرى میدان تأثیر استغفار را گسترده تر معرفى کرده و فرموده اند:

عَلَیْکَ بِالإِسْتِغْفارِ فَاِنَّهُ الْمُنْجاةُ . (3)

بر تو باد به استغفار و عذرخواهى از خداوند که استغفار نجات دهنده ( انسان از مشکلات و سختى ها ) است.

اسماعیل بن سهیل گوید: براى امام باقر (علیه السلام) نامه اى نوشتم، (مشکل خود را عنوان کردم) که گرفتار قرض سنگینى شده ام (به گونه اى که فکرم را مشغول کرده و آبرویم را به خطر انداخته است). حضرت در جواب نامه ام نوشتند: أَکْثِرْ مِنَ الإِسْتِغْفارِ وَ رَطِّبْ لِسانکَ بِقَراءَةِ «إِنّا أَنْزَلْناهُ» زیاد استغفار کن و زبانت را به تلاوت سوره « ِنا اَنْزلناهُ» تر و تازه گردان (سوره قدر را مرتّب تلاوت کن)

 8- نجات از قرض و پرداخت بدهى

یکى از مشکلات اقتصادى مسلمانان و مخصوصاً دوستان امیرمۆمنان (علیه السلام)، گرفتار شدن به قرض و وام هاى دراز مدّت است که در موارد بسیارى با رِبا و سود دهىِ غیر مجاز همراه است و باعث خمودى و انحطاط فکرى مسلمین و ضررهاى سنگین مالى و سقوط در گرداب گناه مى گردد . و عواقب سوئى را براى فرد و جامعه در بردارد و ضربه هاى سهمگینى بر پیکر نظام اقتصادى اجتماع وارد مى سازد.

از طرفى اشخاص بسیارى براى بهبود زندگى خویش، ناچار به گرفتن وام بدون بهره هستند. این گونه وام گرفتن، هر چند ضررى به همراه ندارد بلکه در بسیارى از اوقات گره هاى کور اقتصادى وام گیرندگان را باز مى کند و براى وام دهندگان ثواب عظیم و برکات فراوانى را به دنبال دارد. امّا فرو رفتن در گرداب قرض و دست و پا زدن براى بازپرداخت وام، از مشکلات سختى است که مۆمن را در دنیا گرفتار، فکرش را مشغول و عمرش را کوتاه مى کند; چرا که غم و غصه پرداخت اقساط ماهیانه و تأمین وجه چک هایى که به اشخاص مختلف داده است براى کسى که قدرت تهیّه و پرداخت آن را ندارد، آرامش زندگیش را سلب کرده و سلامت جسم و جانش را به خطر مى اندازد.

در کلمات نورانى اهل بیت(علیهم السلام) براى رهایى از این مشکل و سهولت در پرداخت بدهى، راه هایى ارائه شده است.

یکى از مهمترین آن ها، زیاد استغفار نمودن و عذرخواهى کردن از خدا در ساعات شب و روز است.

اسماعیل بن سهیل گوید: براى امام باقر(علیه السلام) نامه اى نوشتم، (مشکل خود را عنوان کردم) که گرفتار قرض سنگینى شده ام (به گونه اى که فکرم را مشغول کرده و آبرویم را به خطر انداخته است ).

حضرت در جواب نامه ام نوشتند:

أَکْثِرْ مِنَ الإِسْتِغْفارِ وَ رَطِّبْ لِسانکَ بِقَراءَةِ « إِنّا أَنْزَلْناهُ » . (4)

زیاد استغفار کن و زبانت را به تلاوت سوره «اِنا اَنْزلناهُ » تر و تازه گردان (سوره قدر را مرتّب تلاوت کن) .

/ 0 نظر / 15 بازدید